Day 15: Winter wonderland in The Dolomites

Zaterdag 26 september 


Rond 8u30 worden we wakker en staan we op. We zien dat er op de berg verse sneeuw is gevallen en zelfs rondom de bossen! 

Ik maak verse koffie en het ontbijt klaar. Ondanks de koudere temperaturen eten we buiten op ons terras. Na het ontbijt kleden we ons om, om een roadtrip langs de bergen te maken. Echter zijn de kippen nog eens hallo komen zeggen en zie ik ineens het poesje naar mij toe rennen! Mijn dag is nu al perfect! 


Ondertussen heeft Tom een autoroute gepland voor vandaag. We zien langs de weg, overal de bergen opdoemen met verse sneeuw. De onderstaande afbeelding is onze volledige route van vandaag. 

We rijden via Badia naar Del Passo Valparola. 








Bij Falzarego Lagazuoi (Passo Falzarego) betalen we 17,50 euro per persoon (heen - en terug) voor de kabellift om nog een mooier uitzicht van de bergen te zien. Er is niet veel volk mee in de kabellift. Iedereen draagt zijn mondmasker en we houden afstand van elkaar. 




Boven aangekomen is het ijzig koud! De wind voelt een beetje als de IJslandse wind! Zo koud zeg! We hadden graag hier een wandeling gedaan, maar op de wandelpaden ligt zelfs ijs. En de afdaling is redelijk steil, dus houden we het bij enkele uitzichtpunten. We zijn hier natuurlijk ook de enige met short en kortere broek :). Haha, morgen dus best een lange broek aandoen. Zelfs mijn handschoenen zijn veel te dun! 











Wist je trouwens dat je hier een wandeling kan doen door de tunnels? Deze tunnels werden gebruikt om te strijden tijdens de Eerste Wereldoorlog. Gezien het gevaarlijke risico met sneeuw en ijs, hebben we deze niet kunnen bezoeken. Hiervoor zijn we niet voldoende uitgerust. Misschien ooit in de zomer, zouden we deze wandeling zeker eens willen doen. Voor meer info over deze wandeling, heb ik een mooie website gevonden : hike lagazuoi tunnels dolomieten



We wandelen hier ruim een uur rond en daarna nemen we de kabellift terug naar beneden. Door de koude moet ik dringend een plasje gaan doen. Voor we naar boven gingen, moest ik eigenlijk al een plasje doen, maar dan zie je dit in het vrouwentoilet verschijnen… Welja, nu moet ik echt wel gebruik maken van dit rechtstaand toilet. Het is een geslaagde plaspauze geworden. ;) 

Aan de andere kant van de parking is er een souvenirwinkeltje, waar we even een kijkje gaan nemen. Tom scoort alvast zijn magnetische flessenopener van de Dolomieten. Daarna rijden we verder om een broodje met uitzicht op te eten in de auto. 



Het begint steeds grijzer en donkerder te worden. Er zou vandaag nog een pakje sneeuw vallen in de bergen. We rijden verder langs vele haarspeldbochten. Gelukkig is het hier echt niet druk op de baan. 


Tot we bij Lago Di Fedaia arriveren, zien we weer meerdere auto’s verschijnen. Het is een groot meer langs de bergen, maar oh zo koud hier. 




We rijden terug verder, langs de Passo Gardena. Door de vele kronkelbochten, hebben we nood aan verse lucht. Teddy wilt zelfs op de sneeuw gaan zitten en wij willen wel een sneeuwballengevecht houden! De winterpret is begonnen!! 







Onze handschoenen worden wel goed nat en mijn vingers zien rood van de koude! Tijd om terug in de auto te gaan opwarmen. We rijden weer verder de cirkel rond met de laatste kronkelbanen. 

Om 17u zijn we terug in het appartement en drinken we een koffie met een stukje milka chocolade! 

Het gaat zeker wel nog sneeuwen, want op ons terras is het nu ook goed koud. Tom gaat nog naar de winkel om zelf een hamburger te kunnen maken. Helaas had ik graag eens pasta gegeten, maar hier in de buurt is er niets te vinden. Ik typ de blog, terwijl Tom deze keer het avondeten maakt. 

Na het eten, zijn mijn voeten nog steeds koud en neem ik een douche. Dat heeft wel deugd gedaan! We kijken nog naar de film Daylight, de betere film van Sylvester Stallone op Netflix. Na de film gaan we slapen, want morgen gaan we nog eens heel vroeg opstaan! Tot morgen!

Weer: -3 – 7 °C, sneeuw, beetje zon en wolken

Reacties

  1. Ik krijg het nu nog kouder met Tom te zien, tis weer typisch hem :p alhoewel het met ik ook zou kunnen gebeuren... Nu, toch mooie beelden van het sneeuw bedekte natuur! Maar geef mij maar wat groen!

    Katje ziet er zo blij uit om je te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten