Day 3: A sunny birthday from Schynige Platte to First Hike

Maandag 14 september

Gisterenavond hebben we nog even genoten van een fantastische sterrenhemel vanop ons terras. De melkweg was zowaar lichtjes te zien. Tom heeft nog enkele foto’s proberen te maken met enkele settings op de camera en in RAW-bestanden.

Helaas moeten we gaan slapen, want rond 6u moeten we alweer vroeg uit ons bed. Het is tevens Tom zijn verjaardag, dus willen we er een mooie wandeldag van maken. Om 6u10 staan we op en feliciteer ik Tom met zijn verjaardag! We maken onze broodjes voor de lunch en wandelen te voet naar het treinstation. Hier nemen we om 7u02 de bijna lege trein naar Wilderswil om vervolgens over te stappen op de trein naar Schynige Platte.

Deze 2de trein heeft slechts 2 wagons, waarvan bij het vertrek om 7u25 alle plekken bezet zijn. Het is ook de eerste trein van de dag en we hadden niet verwacht dat het nu al volledig vol ging zitten. Na een 2de treinrit van 52 minuten, arriveren we om 8u17 in Schynige Platte. De uitzichten zijn alvast veelbelovend.

We wandelen langs de Alpine Garden naar de panoramaweg en we zijn hier helemaal alleen. Het meer Brienz is te goed bezichtigen langs deze wandelweg.

Na een 5-tal minuten komen er koppels langs de andere kant naar boven. We wandelen verder richting de hoogte in en zien meer en meer wandelaars toestromen. Een weekdag maakt dus geen verschil uit met het weekend. Het is niet dat we continue met andere mensen wandelen, maar er zijn veel meer mensen op de wandelpaden dan we gewoon zijn. Een plaspauze is onmogelijk! Hopelijk kan mijn blaas het volhouden, maar zweten doen we wel goed.

We wandelen verder langs de Sagissa ridge en zien koeien met grote bellen in de weides staan. Mooi leven hebben ze hier wel.

Eens we verder wandelen naar boven, zien we de Sagistalsee (alpine meer) met het meer Brienz op de achtergrond.

Na het bewonderen van deze uitzichten, arriveren we bij de Manndlenen Mountain Lodge. Je hebt hier een klein restaurantje, lodges (hebben we wel niet gezien) en toilet! De niet-klanten moeten wel twee Zwitserse frank per persoon betalen. Daar gaat ons cash geld, maar enorme opluchting voor de blaas. Ik krijg ondertussen al genoeg onder mijn voeten, dat ik te weinig water aan het drinken ben bij deze klimpartijen. Gelijk, heeft Tom wel. We klimmen nog een stukje omhoog en zetten ons op enkele rotsen om te eten en water te drinken met een uitzicht.

Ondertussen zien we ook mensen van de andere richting wandelen naar beneden. Dan was het gisteren eigenlijk minder druk dan vandaag, maar de uitzichten zijn hier ongelooflijk. Logisch dat er hier zo veel mensen wandelen. We starten nu met het steilste stuk naar de Faulhorn top. De uitzichten worden alsmaar majestueuzer. Volledig rondom ons zijn de uitzichten formidabel. De drukte begint ook te verminderen en dat net op zo een adembenemend uitzicht.

Hierna gaat het geleidelijk aan naar beneden en zien we nogmaals mooie uitzichten bij de Bachalpsee.

Tijdens de wandeling hebben wij bijna altijd in de vlakke zon gewandeld. Ondanks de zonnecréme, zijn we beiden verbrand. Zelfs in mijn nek, voel ik de zon branden.

Maar de brandende zon, deert deze koe niet! Hij is de koe van de top!

Meerdere koeien staan hier bij het meer te grazen. Zelfs een koppel springt in het meer voor de nodige afkoeling. Zonder schaamte kleden ze zich om in hun zwemgerief en springen halfnaakt in het meer. Ze moeten het dan wel zeer warm gehad hebben…

Om 17u20 arriveren we, na het nemen van ongelooflijk veel foto’s, bij de bijna laatste kabellift van de dag. We zitten met ons tweetjes in de kabellift en genieten van de uitzichten tijdens deze rit terug Grindelwald.

In Grindelwald nemen we de trein terug naar Lauterbrunnen. We willen nog inkopen doen bij de COOP. Eens we arriveren in Lauterbrunnen, hebben we welgeteld vijf minuten voor onze inkopen. Op drie minuten hebben we alles bij elkaar en zijn we super tevreden dat we nog een lekkere maaltijd kunnen benuttigen. We nemen elk nog een douche en na een 45-tal minuten klinken we op Tom zijn verjaardag.

Aangezien het Tom zijn verjaardag is, typ ik geen blog meer vanavond. Rond 23u gaan we slapen, want morgen hebben we een zeer drukke dag op de agenda. Tot morgen!

Weer: 7 – 26 °C, zonnig

Hike: 18 km

1. Wow, de foto's zijn zo magnifiek!! En ik vind echt dat je die foto met de koe op de rots moet overal in iedere foto wedstrijd moet inzenden, zo fantastisch!! Het heeft een mogelijkheid om viraal te gaan!

T'is toch een mooi land zo te zien, nu minder toerisme :p

En Tomke nog voor de ontelbaarste keer, gelukkige verjaardag bro <3

1. De koe op de berg was echt de max om te zien! En zo een mooi koetje! Ja, de wandelingen met de uitzichten zijn zeer zeker indrukwekkend te noemen. Het is idd het ideale moment om nu naar Zwitserland te gaan. Zou zelfs in de winter wel eens een week willen komen.