Day 4: The hike to Matterhorn Glacier Paradise

Dinsdag 15 september

Na een zeer korte nacht, gaat het alarm reeds om 5u30 af. Helaas, blijven we nog 20 minuten liggen in bed. Zo een spierpijn van onze wandeling gisteren. We kleden ons snel aan, maken ons ontbijt en lunchpakket to go en drinken nog een koffie. Waarom staan we zo vroeg op? Wel, het originele plan was om in de buurt van Zermatt te overnachten, maar door de corona willen we minder verschillende overnachtingen hebben. Dus doen we vandaag een roadtrip en een wandeling. Rond 6u30 vertrekken we uit ons appartement richting Täsch.

We rijden via Guttannen en Grimsel, waar we reeds geweldige mooie uitzichten zien. De baan is met enorme haarspeldbochten, maar Tom heeft gelukkig veel ervaring met zo een rijbanen.

Vervolgens rijden we via Obergoms en Randa, waar we passeren langs vele kleine dorpjes en besneeuwde bergtoppen.

Aangekomen in Täsch, rijden we naar de Matterhorn Terminal. We parkeren de auto en gaan naar de balie voor ons treinticket naar Zermatt. We hebben dit nog niet online gekocht, aangezien de aankoop van een ticket ter plaatse, de helft goedkoper is. In het station dragen we wederom ons mondmasker, alsook in de zo goed als lege trein.

Rond 10u50 arriveren we in Zermatt. Op het eerste zicht, ziet dit er een zeer leuk stadje uit. Het stadje is autovrij en straalt gezelligheid uit. Al snel zien we de bekende berg opdoemen in het stadje, de Matterhorn.

Van het treinstation wandelen we een kleine tien minuten naar de Matterhorn-Express. Blijkbaar laten ze het hier niet toe om in je eigen bubbel de kabellift te nemen. We zitten dus met een vrouw en tiener in dezelfde kabellift richting de Matterhorn Paradise.

Gelukkig dragen ze wel hun mondmasker. Bij het volgende station stappen we over op een andere kabellift. Nu komt er een oudere man bij ons zitten, maar helaas zijn we in de verkeerde kabellift gaan zitten. Niemand van het personeel die iets zei en het stond nergens duidelijk aangegeven. Gelukkig zijn we niet de enige die verkeerd zijn. Dus kunnen we niet anders dan terug naar de vorige kabellift af te dalen. We hebben nu wel een nog beter zicht op de Matterhorn.

Hier aangekomen, moeten we naar rechts om via de andere kant een grotere kabellift te nemen. Hier sta je rechtop met meerdere personen.

Aangekomen aan dit punt is het nog niet afgelopen, want nu moeten we nogmaals overstappen op de laatste kabellift. Deze kabellift gaat naar de Matterhorn Glacier Paradise, tevens het hoogste station van Europa op 3.883 meter hoogte.

De weg er naar toe is zeer indrukwekkend. We vliegen over de gletsjers en zien overal besneeuwde bergtoppen.

Wat ons ook opvalt is, dat het hier totaal niet druk is. Het voelt veel minder aan als een pretpark. Terwijl we eigenlijk dachten dat het hier enorm toeristisch ging zijn, blijkt het tegenovergestelde. We stappen uit de kabellift en wandelen eerst naar het platform voor het uitzicht van 38 vierduizenders. De hoogste bergen van Italië, Frankrijk en Zwitserland.

Na dit uitzicht, wandelen we nog even naar de skipistes.

Vervolgens nemen we nog een kijkje in het ijspaleis. Er is bijna geen volk en we vinden het hier eigenlijk mooier dan bij de Top of Europe.

Het is hier serieus koud en we willen wel een koffie drinken in het restaurant. Helaas zijn er veel mensen met hetzelfde gedacht en is er geen enkele plaats meer vrij. We besluiten om terug de kabellift te nemen en uit te stappen bij Trockener Steg. Hier willen we de Matterhorn Glacier Trail wandelen.

Bij de eerste reflectie van de Matterhorn eten we onze lunch op. De Matterhorn is een berg gelegen in de Walliser Alpen, op de grens van Zwitserland (Wallis) en Italië (Valle d'Aosta). De top ligt op 4.478 m hoogte.

Daarna wandelen we de hele tijd met zicht op deze prachtige berg. Er zijn meerdere kleine meertjes om de reflectie van de Matterhorn te kunnen fotograferen.

Teddy vindt het hier geweldig! Eerlijk gezegd, wij ook. Er is nauwelijks volk op deze wandeling en de berg is zo indrukwekkend om te zien. Hierbij kunnen we alvast concluderen, dat het onze favoriete berg van Europa is!

Ondertussen zijn we de tijd uit het oog verloren, waarbij we sneller moeten wandelen om de kabellift terug naar Zermatt te kunnen nemen. De wandeling loopt niet meer van een leien dakje. Een groot stuk is over losliggende stenen en vervolgens nog een zeer steile klim. Na deze steile klim zien we in de verte het station van de kabelliften.

En de conclusie is, ze zijn reeds gesloten! De vraag is natuurlijk, wat nu? Er zit niets anders op dan de afdaling naar Zermatt te voet te doen. We dalen nog een stuk naar beneden tot aan Schwarzsee station, waar de toiletten nog open zijn. We drinken nog een flinke slok van ons water en gaan de lange afdaling van 2u40 tegemoet. Met een reeds ondergaande zon, geeft de Matterhorn ons goeie moed.

Onderweg genieten we helemaal alleen nog van de vele uitzichten met de Matterhorn. Tom spot zelfs wildlife en het blijkt de alpenmarmot te zijn! Fantastisch!

De afdaling is op sommige stukken enorm lastig, maar we moeten blijven wandelen. Het is de bedoeling dat we nog een trein naar Täsch kunnen nemen om vervolgens nog bijna drie uur terug naar ons appartement te rijden. Een zot plan dus! We blijven wandelen en bekijken de beste manier om deze afdaling zo vlug mogelijk te kunnen volbrengen. We wandelen langs Furi en vervolgens langs leuke skidorpjes. Hier spotten we zelfs nogmaals wildlife, namelijk drie hertjes.

Om 20u05 arriveren we bij Zermatt. Het is nog net niet donker en we wandelen nog sneller naar het station.

Mijn voeten zijn het bijna aan het begeven. Ik voel mijn voeten bijna niet meer! Burn baby, burn! Nog een klimmetje langs de winkelstraat van Zermatt (helaas heb ik die niet meer kunnen bezoeken), arriveren we om 20u18 in het station. Gelukkig is er nog een trein naar Täsch om 20u35. We kopen alvast een cola (voor de lange autorit) en houden nog een stop bij de toiletten.

Om 20u35 vertrekken we stipt op tijd met de trein naar Täsch. Rond 20u47 arriveren we bij de Matterhorn Terminal en wisselen we van schoenen. De voetjes doen zo pijn, maar zo blij dat we nog fit genoeg zijn om terug te rijden naar het appartement.

We delen nog een broodje (overschot van de lunch) en gaan terug langs dezelfde weg als deze ochtend naar Lauterbrunnen. Onderweg spotten we vier vossen, waarvan er eentje in de tunnel liep. Uiteraard stopten we meteen, waarbij die schrik had en in elkaar dook. We jagen hem weg, zodat die zeker niet door een andere auto aangereden gaat worden. Ook spotten we nog een hert aan de kant van de rijweg.

Maar die sterrenhemel tijdens onze lange rit was ongelooflijk. We hebben een paar keer gestopt, maar gezien de nog lange afstand, hebben we geen foto’s genomen. Het is net na middernacht, eens we arriveren bij ons appartement. Het was een lange vermoeiende dag, maar een oh zo mooie dag.

Morgen nemen we een rustdagje. Slaapwel!

Weer: 7 - 25 °C, zonnig
Hike: 27 km
Wildlife: alpenmarmot, 4 herten en 4 vossen

1. - Dat riviertje bij dat autovrij dorpje is bijna opgedroogd lijkt me, of is dat gezichtsbedrog? Dacht eerst dat het een vuile straat was :x
    - Zou dus paniekaanvallen alom hebben op die kabelliften met hoe ingewikkeld het zo te lezen is en dat je niet in eigen bubbel zat, fck.
    - Tom zag er zo licht gekleed uit tussen dat sneeuw :p
    - Prachtige foto's alom natuurlijk, wat een natuur!! (jammer van dat jezus beeld maar ok)
    - Zo een romantische foto met jullie beide die kussen, die moet je inkaderen!
    - Ik dacht dat tom zijn benen kwijt waren op die foto, had niet door dat hij sprong :x
    - Teddy gaat een maatje kleiner moeten kopen vrees ik, hij is vermagerd :o
    - Ok, jullie hebben een prachtige marmot gezien door die kabellift te missen, maar fck dat was gevaarlijk!! goed dat ik er niets van wist op het moment!! Wat als het nog sneller donker was? Geen lichten daar zo te zien! pff doet men hart toch sneller slaan!
    - vosssssssen!!! Zo een pracht van een dieren!! Ben jaloers <3
    - opgemerkt dat er te veel toeristen stenen stapelen :/ gelezen dat dit beter niet gedaan is (ergens op een post van de amerikaanse national parks)
    -Anyway, alhoewel jullie me bang gemaakt hebben, super post en adembenemende foto's!!

1. 1) die rivier stroomde toch nog goed door het dorpje...
      2) tjah kabellift is hetzelfde als een wagon in de trein, dus moet je maar bij elkaar zitten
      3) ja, hij wou niet te veel meesleuren van kledij...
      4, 5) :)
      6) ja, vond het ook dat zijn benen verdwenen waren haha
      7) oei, zal Teddy zeggen dat hij meer moet eten
      8) we hadden nog elk een zaklamp mee en je weet dat we wel elke reis eens een wandeling in het donker moeten gedaan hebben ;)
      9) ja, we hebben ze echt goed gezien, maar oh zo gevaarlijk wanneer ze zouden oversteken
      10) die stenen op elkaar is om de wandelweg te markeren
      11) ja, die dag vond ik echt prachtig. ze zien mij daar zeker nog eens terug.