Day 7: Sherlock Holmes Waterfall and a Hike

Vrijdag 18 september

Vandaag staan we wat later op. We eten eitjes met spek en drinken een koffietje op ons terras. Het is waarschijnlijk vandaag de laatste zonnige dag in Lauterbrunnen. We hebben ondertussen ons verblijf met een dagje verlengd, gezien de weerberichten overal regen en nog eens regen geven. We krijgen ook nog een bericht van de eigenares, dat we welkom zijn om langer te blijven. We krijgen nogmaals korting als we langer zouden blijven. Daar moeten we vanavond eens over nadenken.

Pas na 10u30 rijden we weg van het appartement richting Meiringen. Onderweg spotten we een jaarlijkse traditie, waarbij de koeien ontvangen worden als helden in de dorpjes. Ze worden terug naar beneden gehaald uit de bergen en krijgen dan mooie bloemenkransen rond hun nek. Op de foto is het niet zo goed te zien, maar ik ben uitgestapt om het te gaan filmen.

Aangekomen in Meiringen, bezoeken we de Reichenbach Falls. Het is tevens een filmlocatie van Sherlock Holmes. Bij deze waterval versloeg Sherlock zijn aartsvijand P. Moriarty. Het is een kleine 35 minuten rijden van ons appartement en parkeren de auto bij het ziekenhuis. We betalen voor een rit met het treintje naar boven om deze waterval te bezoeken.

Aangekomen bij deze waterval bewonderen we de uitzichten en wandelen we volledig tot boven de waterval.

Daarna wandelen we verder terug dalend en komen we bij de plek, waar Sherlock zijn aartsvijand heeft verslaan. Teddy wilt heel graag op de ster zitten!

Vervolgens wandelen we verder naar beneden en komen we terug bij de waterval, waar je hem op zijn best kan bezichtigen.

Na enkele foto’s wandelen we terug naar de parking en rijden we van hieruit verder naar de Grimselpas. We willen hier nog een wandeling doen en wat langer blijven om terug de sterrenhemel te bewonderen. Bij het grote meer eten we onze middaglunch op. Het is hier goed druk, veel drukker dan afgelopen dinsdag. Normaal had Tom hier een wandeling gepland, maar we rijden terug een stukje naar beneden om de wandeling bij Lake Gelmer te doen. Het is een korte, maar steile wandeling naar boven.

De zon geeft een immense warmte tijdens de hele beklimming. Eindelijk boven, wandelen we naar het meer Gelmer.

Je kan hier ook terug naar beneden met de Gelmerbahn. Dit is een kabelbaan en was de steilste kabelbaan van Zwitserland en Europa tot aan de opening van de nieuwe Stoos-kabelbaan in 2017. Aangezien ik het niet meer zie zitten om de wandeling terug naar beneden te doen, betalen we voor een rit met deze kabelbaan.

Een nogal onvriendelijke vrouw die het karretje laat rijden, wilt ons enkel meenemen met de kabelbaan als we meteen ter plaatse betalen. We mogen wel in euro’s betalen, want Zwitserse hebben we niet. We nemen plaats en Tom zit ergens in het midden en ik achteraan. Het treintje gaat enorm traag naar beneden, zo traag dat ik er bijna van in slaap val.

Terug beneden wandelen we nog over de wandelbrug, die een lengte en hoogte heeft van 70 meter.

Vervolgens wandelen we nog een uurtje langs de bossen tot aan de parking van de auto. Op het einde van de steeds klimmende wandeling krijgen we nog een mooi uitzicht.

Terug in de auto, is het nog maar 19u. Er hangen toch wel wat wolken en we twijfelen of we wel nog zouden blijven voor de sterrenhemel. We beslissen om toch terug te keren naar het appartement en gewoon deze nacht op te staan. Normaal kunnen we dan ergens met de auto naar toe rijden om nog eens de sterrenhemel te kunnen bewonderen. Lijkt ons een goed plan en we rijden met nog een stop voor een foto van de bergen en een tussenstop in de supermarkt richting het appartement.

In het appartement eten we een lekkere braadworst met broodje. We kijken nog naar de film, Detective Pikachu op de Italiaanse tv-zender. Aangezien we deze nacht gaan opstaan, typ ik geen blog en gaan we na de film slapen.