Conclusion Roadtrip Switzerland and Italy Dolomites Region

Hey Iedereen

Zoals elke andere reis, sluiten we de reisblog maar al te graag af met een conclusie van onze roadtrip!

Oorspronkelijk gingen we dit jaar, uitermate vroeg op reis gaan (mei - juni) en dit naar Oost-Europa (focus op Slovenië, Kroatië en Montenegro). Maar toen kwam corona, de wereld ging in lockdown en de reis werd uitgesteld naar september.

Toen corona niet veel verbeterde en bepaalde landen een verplichte quarantaine en test oplegde, hebben we de reis naar Oost-Europa volledig aan de kant gelegd (misschien voor 2021). Toen kwam het idee naar Zwitserland, want geef toe, het uitzicht in onze tuin en de vlakke landschappen, begon een grote verveling op te wekken.

Jess wilt bergen zien! Hoewel er in Augustus een quarantaine werd opgelegd aan de Belgen, kwam er op 7 september (onze huwelijksverjaardag), het positieve nieuws, dat de Belgen terug welkom waren in Zwitserland. En zo begon ons avontuur in de Zwitserse bergen... en zelfs enkele dagen in de Dolomieten.

De eerste dag in Zwitserland, was een dag vol met treintjes! Onder een stralende heldere blauwe hemel, aanschouwden we de fameuze bergen bij de Top Of Europe. Zeker onder de indruk van de bergen, de sneeuw, de treintjes, de kabelliften en de drukte. Misschien is het net door de lockdown en de grote beperking van sociale contacten, dat we in het begin wat moeite hadden met de drukte.

De volgende dag, op Tom zijn birthday, hadden we het eerste uurtje, het paradijs voor ons alleen. Uitzichten zo ver je kon kijken en eigenlijk zonder nog al te veel wandelmoeite. De hike daarentegen, laat je genoeg zweten om de top te bereiken. Maar we moesten nog even wennen aan de hoogte en de benen zijn na een maandenlange lockdown ook nog moe!

Normaal zouden we nu rusten na twee dagen te wandelen, maar neen, Jess moest de iconische berg zien bij mooi weer! En oh, wat een mooie dag! De Matterhorn was te aanschouwen in al zijn glorie en bijna geen volk op deze prachtige dag! Het was tevens de langste wandeling van de reis, nadat we onze kabellift naar beneden hadden gemist. Zoals gewoonlijk op onze reizen, kon een wandeling in het donker niet ontbreken.

We kregen nog meerdere prachtige dagen in de bergen. Het gevoel van vakantie en vrijheid, een periode zonder zorgen, ja dat voelde we hier wel…

Het uitzicht uit ons logement, zouden we voor altijd willen inruilen, alsof het ons thuis zou zijn. De schaapjes zouden dan zeker ook niet mogen ontbreken!

De vele prachtige watervallen die we tijdens de reis in Zwitserland gezien hebben, lonen zeker de moeite.

Op vlak van culinair, was het hoofdzakelijk ons eigen restaurant. ;) Lekkere hamburgers met frietjes, geeft zelfs een Amerika gevoel! Maar de laatste avond afsluiten met raclette, kreeg in combinatie met het uitzicht een 10/10.

En wat we zeker niet mogen vergeten, zijn de heldere sterrenhemels. Zoals je ze hier ziet, zie je ze bij ons niet meer.

Na enkele nachten extra bij te boeken, met ferme korting van de eigenares, hadden we beiden de drang om nog iets extra te gaan ontdekken. We bekijken de weerkaarten, maar overal in de bergen, dalen de temperaturen met de bijkomende regenbuien. Aangezien we een kleine planning hadden staan voor de Dolomieten en een mooi logement hadden gevonden, was onze keuze snel gemaakt. Een dag cruisen in de auto langs mooie bergpassen, het Zwitserse Nationale Park en de vele fruitvelden in Italië. Zalig!

Het voelt wel enorm druk aan, op de rijweg in Italië. Een drukte die we in 2010, toen we naar het Gardameer gingen, ook al hadden aangevoeld. In Amerika geeft dit toch nog altijd een ander, rustiger gevoel op de rijweg. Maar aangekomen bij het appartement, voelt het alweer als vakantie aan. Super aangenaam appartement met heerlijke zelfgemaakte muffins van de eigenares! Top!

Op aanraden van de eigenares van het appartement, starten we de dag nadien, met een eerste wandeling in de Dolomieten. Niet al te druk, niet te warm, begeven we ons tussen de Dolomieten.

Hoewel het weer ons een herfstachtige tint en zelfs een wintertint met verse sneeuw gaf, prijsden we ons zeer gelukkig om toch tijdens deze pandemie, alsnog de prachtige natuur te kunnen ontdekken.

Onze laatste wandeling was dan ook eentje om nooit te vergeten. Niet zozeer door de uitzichten, maar door het verleggen van grenzen. klauteren op de rotsen, een smal pad, ijs en sneeuw en losliggende stenen. Lago Di Sorapis had eveneens een prachtige blauwe kleur. De indrukken waren er wel, maar op vlak van meertjes blijven degeen in West-Canada wel onze favorieten.

Niettemin zijn we wel tevreden dat we Italië kunnen vergelijken als het kleine broertje van West-Canada! En op vlak van culinair, wat zullen we de pizza's en pasta's missen!

Met een gelukzalig gevoel kunnen we onze roadtrip van 2020 goed afsluiten! Voor de geïnteresseerden hebben we na terugkomst ons laten testen op corona en deze waren negatief! Zolang je de regels respecteert en in je bubbel blijft, is reizen perfect mogelijk.

Tot volgend jaar! ;) En nogmaals bedankt aan al onze lezers! :)